Vreugdevol in het leven staan – zin in leven ontwikkelen – verlangt dat kinderen zich verbonden weten.
Een eerste deel is de verbondenheid met zichzelf. Wie een hechte verbondenheid met zichzelf beleeft, kan afdalen in zichzelf en stilstaan bij wat in hem of haar leeft. Kinderen worden uitgenodigd om contact te maken met zichzelf en een ‘cultuur van innerlijkheid te ontwikkelen’ zodat ze vanuit hun diepste kern mogen gaan leven.
Een tweede onderdeel is de verbondenheid met anderen. Deze component stimuleert kinderen om te zoeken naar de waarde en de betekenis van gevoelens, houdingen en gedragingen tegenover elkaar. Die ontmoeting met de ander is niet alleen verrijkend omdat ze kansen creëert om de warmte van vriendschapsrelaties te mogen ontdekken. Kinderen worden uitgenodigd zorg te dragen en verantwoordelijkheid op te nemen voor elkaar. De ander kan ook een kritische toetssteen zijn waardoor men zichzelf bevraagt en de eigen manier van in het leven staan verfijnt of bijstelt.
Daarom mochten alle kinderen een lint weven in het rooster op de speelplaats (zie foto) We vroegen ze om dit schooljaar vooral voor elkaar te zorgen, geen ruzie te maken en niet mee te doen aan pesten. Doordat alle linten met elkaar verbonden zijn, willen we de kinderen leren dat ze elkaar gelukkig moeten maken en niet vitten op kleine dingetjes.
Een derde facet is de verbondenheid met gemeenschappen. Jonge kinderen zullen zichzelf vooral beleven als deel van gemeenschappen als hun gezin, de klas, de school. Doorheen de basisschool nemen de contactpunten met de ‘grote wereld’ toe. Kinderen leren zich gaandeweg oriënteren in de veelheid van groepen en gemeenschappen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten